Algoritmer – hva er det, og hvordan fungerer det?


Ali Al-Jboori / tirsdag, januar 16th, 2018

Har du noen gang søkt etter et produkt på nettet og deretter blitt anbefalt den nøyaktige tingen? Eller har du tenkt på et bestemt kjøp, bare for å motta en påminnelse på e-post om å fullføre kjøpet, eller en e-post med det samme produktet på salg?

Du har som meg, garantert opplevd en lignende situasjon. En kveld var jeg inne på unisportstore.no og så på fotballsko jeg var interessert i, men som jeg ikke kjøpte. Uten vel å vite, dukker de samme skoene opp som en annonse i både Facebook-feeden, VG og Instagram.

 

(Skjermbilde)

 

Alt dette kan gi oss en skremmende følelse, men det både du og jeg virkelig opplever, er algoritmer som brukes i mange sammenhenger. Dette er algoritmer som brukes til å forutse, og i noen tilfeller påvirker vår atferd og ikke minst våre beslutninger. De fleste av oss har hørt om algoritmer. Det nevnes ofte i sammenheng med nettbruk og sosiale medier, men hva er det egentlig?

Sagt på en enkel måte, er en algoritme en oppskrift på hvordan noe skal gjøres. Å følge en oppskrift på en matrett, å gå til jobben eller til skolen, kan være former for en algoritme. For når du går til skolen eller jobben, så velger du en retning og tar et skritt, deretter tar du en annen retning og enda flere skritt. Det samme gjelder en oppskrift på en matrett. Du følger oppskriften trinn for trinn til matretten er ferdig. Du benytter kunnskapen, det vil si oppskriften – algoritmen – for å løse den oppgaven du står overfor.

I den digitale verden er algoritmen en serie med instruksjoner på hvordan datamaskinen skal løse en oppgave. Disse algoritmene er av en annen art enn oppskrifter vi finner matbøker. Når man surfer på nettet eller sjekker Facebook-feeden, plukker algoritmene et lite utvalg av all tekst og innhold som finnes på mange sider, og det lille utvalget vises på din skjerm. Store norske leksikon forklarer algoritmer slik: “Algoritmen angir de enkelte skrittene i oppgaveløsningen og rekkefølgen av dem ved ord, matematisk symbolikk og/eller skjematisk fremstilling av arbeidsgangen. Et datamaskinprogram er en algoritme uttrykt i et programmeringsspråk.”

Det at noe bestemmes av algoritmen handler om at algoritmen forteller maskinen hvilke steg den skal ta mot løsningen, og hvilken rekkefølge det skal gjøres på for å oppnå et ønsket resultat.

Hvordan fungerer det?

Algoritmene fungerer som en serie med operasjoner som omgjør en input til en output. Facebooks algoritmer bestemmer hva som vises i nyhetsstrømmen til hver enkelt av oss. Dette gjelder også nettbutikker som ofte kommer med forslag til produkter du kan være interessert i. Algoritmene prøver i dette tilfellet å plassere deg i en gruppe av folk som har lignende type nettbruk, eller som har allerede har kjøpt noen av de samme tingene du har. Basert på hva kundene i den gruppen har kjøpt, foreslår algoritmen samme eller lignende produkter til deg. Nøkkelen til algoritmenes suksess er omfanget av data tilgjengelig. Ved å analysere forbrukernes tidligere søk eller atferd, er disse algoritmene i stand til å lage anbefalinger.

Eksempelvis hvis er du interessert i et produkt hos torshovsport.no vil du få opp en beskjed om lignende produkter i samme kategori som kunder har vurdert, og en annen beskjed om produkter du kanskje kan være interessert i. Det er ikke sikkert disse produktene er nødvendigvis de du ønsker å kjøpe, men algoritmene fungerer på denne måten, og vil fungere bedre over tid når dataene samarbeider bedre. Slike anbefalinger ser vi også hos strømmetjenesten Netflix. Deres anbefalingssystemer gir oss anbefalinger basert på hva man tidligere har sett på strømmetjenesten.

Algoritmer og markedsføring

Nesten alt i vår hverdag er påvirket av algoritmer. I den moderne teknologiverden finner vi igjen disse algoritmene. Det kan være alt fra nettsider som kommer med produktanbefalinger, maskiner som undersøker blodet ditt, overvåking, eller algoritmer i sosiale medier som bestemmer hva som skal vises i nyhetsstrømmen for hver enkelt person. Ved å se spesifikt på markedsføring, har algoritmer kommet inn for å påvirke både mindre oppgaver som annonsekjøp samt store strategiske beslutninger. Med de riktige dataene, kan algoritmene automatisere disse beslutningene for å redusere kostnader og effektivisere arbeidet.

I markedsføringssammenheng er algoritmer blitt brukt som markedsføringstaktikk som tar sikte på å gå utover demografiske grupper og i stedet tilby tilpassede kampanjer rettet mot det individuelle nivået. Algoritmene kan koble identitet på dette nivået, ved å se på identitetsgrafer og matche personer basert på deres egenskaper. I andre sammenhenger kan algoritmer også brukes til å bestemme den optimale tiden for å sende en E-post hvor folk mest sannsynlig vil åpne og følge koblingen sendt i E-posten. Den kan også være i stand til å velge riktig publikum og bestemme den beste tid og sted å vise en annonse.

Hvorfor er algoritmer viktige for hverdagen vår?

For enkelte forbrukere finnes det flere fordeler med skreddersydd informasjonsflyt. Det gjør det enklere for oss å finne relevante opplysninger og nettsider. Algoritmene legger også til rette for virksomhetene som tilbyr varer og tjenester, å kommunisere med forbrukerne som faktisk kunne tenke seg produktene deres. Forbrukerne kan også dra nytte av algoritmen. For eksempel, hvis man søker på et produkt på nettet, er det sannsynlig å få annonser om det produktet. Avhengig av firma, kan disse annonsene inkludere rabattkoder for å oppfordre til kjøp. Ved å vente noen dager etter du har søkt på produktet, kan du kanskje få rabatt på produktet du hadde tenkt å kjøpe uansett.

Resultatene algoritmene kommer fram til, er ikke nødvendigvis den perfekte løsningen. Enten det gjelder spesifikk informasjon vi er ute etter, eller anbefalinger av produkter, så vil ikke alltid resultatet være det vi er ute etter. Hvis en person har kjøpt en type sko, og flere dager etter, ser en annonse av den samme skoen i Facebook-feeden, nettaviser, eller andre medier, har ikke algoritmen gjort jobben sin. Algoritmene endrer seg hele tiden, og som regel trengs det oppdateringer for stadig å kunne forbedre dem.

Algoritmene kan også by på andre utfordringer, dette gjelder spesielt for markedsførere som annonserer gjennom Facebook. Facebooks algoritmer bestemmer hvilke annonser som er best for brukerne basert på deres likes, reaksjoner, interesser og interaksjon med andre sider. Markedsførere må dermed skape annonser som er fokusert og målrettet mot målgruppen. I Facebook kan brukerne diktere hvilke annonser de vil se på nyhetsfeeden. Hvis en bruker gjemmer en annonse fra sin feed, forteller brukeren til Facebook at den annonsen ikke er relevant.

Algoritmene blir brukt i mange sammenhenger, og de forandrer seg. Det som fungerte nå, vil ikke nødvendigvis fungere i fremtiden. Markedsførere må dermed holde seg oppdaterte på forandringene i algoritmene. Det blir viktig å forstå hvordan algoritmene fungerer for å arbeide på en effektiv måte. Det gjelder å jobbe med algoritmen, ikke mot den.

 

Se nærmere for hva algoritmer er og hvordan den fungerer;

 

Ressurser:

https://theconversation.com/how-marketers-use-algorithms-to-try-to-read-your-mind-84682

https://wallaroomedia.com/facebook-newsfeed-algorithm-change-history/#nine

https://www.annalect.com/algorithms-and-marketing-what-you-need-to-know/

http://itpraten.no/teknologi/slik-pavirker-algoritmer-hverdagen-din/

https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=424614

 

 

 

Please follow and like us:

2 Replies to “Algoritmer – hva er det, og hvordan fungerer det?”

  1. Dette er en veldig god start som blogger Ali. Du begynner med en mer overordnet refleksjon og sirkler deg gradvis inn til mer presise forståelser av hva algoritmer er og hvilke oppgaver de har innen digital markedsføring.
    Du skriver godt, du har en fin tekststruktur med bra mellomoverskrifter, en komplett kildeanvisning (kilder du har brukt selv) for dem som vil forske videre på temaet.
    Du øker verdien av ditt innlegg ved å legge inn videoen som forklarer dette på en litt annen måte enn du selv gjør. Dermed bidrar du til både å motivere for å forstå hva en algoritme er gjennom innledningen din, til å forklare hva de gjør og til å undersøke fenomenet nærmere.
    Du viser også at du har selvstendig initiativ til å finne ut mer om ting som er forklart på et litt mer overflatisk nivå gjennom forelesninger, noe som skaper et positivt inntrykk av deg!
    Dette er så bra at jeg vil dele det videre gjennom twitter som eksempel på hvilken effekt blogg kan ha i design av gode og innovative læreprosesser.
    Jeg håper du skriver mange flere innlegg fremover Ali, og at de er like gode og opplysende som dette! Lykke til videre som blogger 🙂
    Hilsen fra Arne

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *