Derfor bør du benytte deg av Facebook – Piksel


Ali Al-Jboori / mandag, april 2nd, 2018

Driver du med Facebook-annonsering? Har du hørt om Facebook-piksel, og vet du hvorfor det er lurt å bruke det? Hvis du allerede benytter deg av Facebook ads, eller planlegger å bruke det i det nærmeste fremtid, bør du lese dette innlegget for å få finne ut hvorfor du bør benytte deg av en slik piksel.

HVA ER EN FACEBOOK PIKSEL?

Forklart på den enkle måten, er Facebook-piksel et analytisk verktøy som hjelper til med å måle hvor effektive annonseringene dine er ved å forstå handlingene folk utfører på din nettside. Pikselen er en kodebit som legges til på nettstedet ditt, og som tilknyttes Facebook annonsene dine. Det vil si at pikselen er en kodesnutt som plasseres i koden på nettsiden, der alt du trenger å gjøre er å hente den ut fra Facebook og installere den på din nettside. Deretter kan du se hvilke handlinger brukere utfører som et resultat av annonsene dine. Denne koden gjør det mulig å følge bevegelsene til besøkende, spore avkastningen din, måle konverteringer, bygge publikum, og kjøre mer effektive annonser.

Pikselen kan også brukes til å forstå hvilke handlinger brukerne dine utfører etter at de har trykket på en annonse, noe som gir mulighet til å nå de brukerne som er viktigst for deg. Ved å lære av den adferden som brukerne har på nettstedet ditt, kan du effektivisere kommunikasjonen i kampanjen du kjører på Facebook.

HVORFOR BØR DU BRUKE FACEBOOK PIKSEL?

Virksomheter som annonserer på Facebook, bør få på plass en Facebook-piksel. Ved å legge til en piksel, åpner det opp for mange muligheter som kan gjøre det enklere for deg å prioritere annonsebudsjettet riktig. Med en Facebook-piksel kan du gjøre følgende:

1. Remarketing:

Remarketing handler om å bruke markedsføring mot en målgruppe som har besøkt din nettside, eller som har vært i kontakt med din bedrift på en eller annen måte. Hensikten med remarketing er at du som bedrift kan nå personer som faktisk har vært inne og klikket på din nettside.

Med remarketing kan du vise annonser for personer som har besøkt nettstedet ditt. Du kan velge om du vil kjøre remarketing-annonser mot alle som har besøkt nettsiden, eller om du vil vise annonser mot brukere som har besøkt bestemte sider, produkter, eller som har utført gitte handlinger. Hvis brukerne forlater nettstedet ditt uten å kjøpe en vare, kan du bruke remarketing for å gjenopprette kontakten med dem ved å vise relevante annonser på de ulike enhetene dine.

Siden piksel-tracking gjør det mulig å vise målrettede annonser til folk som allerede har besøkt din nettside, kan du gjenopprette kontakten med disse brukerne ved å vise dem en annonse i Facebook eller i andre kanaler av det samme produktet de forlot i handlekurven. Mot denne type brukere kan det være nyttig å vise de annonser av produkter av samme kategori, men som de ikke kjøpte.

For kunder som legger til en vare i handlekurven, og som legger inn deres informasjon før betaling, men ikke fullfører kjøpet, kan du gjennom remarketing forsøke å få kunden til å fullføre kjøpet ved å sende en påminnelse på mail. I enkelte tilfeller kan kunden gjennom påminnelsen få tilbud på produktet, i håp om å trigge personen til å fullføre kjøpet.

(Remarketing ved å sende påminnelse på mail: en måte å få kunden til å fullføre kjøpet)

2. Konverteringssporing:

Med konverteringssporing kan du finne ut hvor suksessfull kampanjen din har vært ved å måle handlingene etter at noen klikket på annonsen din. Kjøpte de varer? Meldte de seg på nyhetsbrev? Med andre ord vil Facebook-pikselen vise deg hvor godt annonsene dine gjør det, ved å rapportere konverteringshendelsene som finner sted på nettstedet ditt som et direkte resultat av annonsene. Du kan se hvor mange ganger en annonse ble vist, hvor mange klikk den fikk, og hvor mange som utførte en handling.

De handlingene pikselen hjelper til med å måle gir verdi for deg og din virksomhet. Målingene kan vise hvilke målgrupper eller annonser som utløser flest handlinger i form av kjøp, klikk, påmeldinger, eller antall visninger. Det gir deg innsikt i hvilke annonser som fungerer slik du ønsker, og hvilke som ikke gjør.

3. Optimalisering:

Løpende optimalisering av kampanjer er viktig del av Facebook-annonsering, og en Piksel kan gi deg enda mer innsikt som du kan basere optimaliseringen på. Når Pikselen er lagt til, kan du optimalisere for nettstedskonverteringer. Det betyr at Facebook automatisk viser annonsene dine til bruker som har størst sannsynlighet for å utføre en handling, slik at du kan få flere konverteringer og bruke budsjettet effektivt. Pikselen legger muligheter til å optimalisere bud og budsjetter etter hvilke målgrupper som mest sannsynlig vil foreta den handlingen du ønsker at de skal utføre på nettstedet ditt. Dette kan være handlinger i form av å melde seg på nyhetsbrevet, handle produkter, eller å fylle ut skjemaer.

Ved å legge til en piksel, åpner det for mange muligheter for deg og din virksomhet. Det å bruke Facebook Piksel aktivt vil hjelpe deg med å jobbe smartere gjennom å bruke dataene som samles inn av pikselen lagt ut på nettsiden. Dessuten vil pikselen gi deg som Facebook-annonsør bedre innsikt i hvordan atferden til brukerne dine er på nettstedet ditt. Denne innsikten kan du bruke til å effektivisere annonsene dine slik at du får mer utav annonsekronene du bruker på Facebook.

Det er enkelt å få på plass en Facebook Piksel for din annonsekonto. Dersom du ønsker å få på plass en piksel til din nettside, eller lære mer om fordelene ved å installere en slik piksel, trykk på linken nedenfor:

https://www.facebook.com/business/help/952192354843755

 

 

 

Ressurser:

https://blog.hootsuite.com/facebook-pixel/

https://www.facebook.com/business/a/facebook-pixel-tracking-benefits

https://blogg.synlighet.no/facebook-pixel-hvorfor-trenger-du-det/

Please follow and like us:

3 Replies to “Derfor bør du benytte deg av Facebook – Piksel”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *